اهیت رتبه وب سایت در الکسا

یکی از مهم ترین مرجع های سنجش رتبه اینترنتی، وب سایت الکسا است. سایت الکسا با آدرس www.alexa.com از زیرمجموعه های آمازون است که در سال 1996 با هدف تبلیغات به وجود آمده است. با گذشت زمان این سایت به یک مرجع رسمی سنجش ارزش وب سایت تبدیل شده است و آمار ارائه شده توسط الکسا برای دارندگان وب سایت دارای اهمیت می باشد.  اما عملکرد  الگوریتم الکسا چگونه است؟

الکسا تولباری در سایت خود ارائه می دهد که بر روی مرورگرهایی همچون فایرفاکس، گوگل کروم و اینترنت اکسپلورر قابل نصب است. هر فردی می تواند این تولبار را بر روی مرورگر خود نصب نماید تا هنگام بازدید از سایت ها ی مختلف رتبه ی آن وب سایت را مشاهده نماید. همچنین بانک اطلاعاتی گوگل به سیستم الکسا متصل بوده و الکسا برخی امار خود را از این طریق کسب می نماید. امکان ثبت سایت در الکسا و دریافت و قرار دادن کد الکسا به منظور افزایش آمار بازدید وب سایت وجود دارد. بعلاوه، قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در سایت های پربازدید می تواند به بهبود رتبه وب سایت در الکسا کمک کند.

اصول تبلیغات

تبلیغات یکی از قدرتمند ترین ابزارها برای فروش است و تبلیغات در اینترنت به دلیل ارزان تر بودن و حجم بازدید و دسترسی ٢۴ ساعته و قابلیت رهگیری هوشمندانه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. تبلیغات بر اساس نیت و قرض به سه دسته ی آگاه کننده، متقاعد کننده و یادآوری کننده تقسیم می شوند و فنون تبلیغات که در تمام تبلیغات باید رعایت بشود برگرفته از این دسته بندی است یعنی سادگی، تکرار و ایجاد پیوستگی.

در عصر حاضر مصرف کنندگان فقط به دنبال تبادل کالا نیستند بلکه آنها علاوه بر کالا به دنبال زیبایی، تغذیه مناسب، رهایی از درد، موقعهیت اجتماعی و امثال اینها هستند و باید در تبلیغات بیشتر بر روی این ارزش ها تمرکز کرد. تبلیغات با خنده، ترس، نوستالژی، منطق احساس و اخلاق بر روی بازار هدف خود جاذبه ایجاد می کنند. تبلیغات بر اساس نیت و قرض به سه دسته ی آگاه کننده، متقاعد کننده و یادآوری کننده تقسیم می شوند و فنون تبلیغات که در تمام تبلیغات باید رعایت بشود برگرفته از این دسته بندی است یعنی سادگی، تکرار و ایجاد پیوستگی.

٨ مرحله مهم در تبلیغ نویسی:
- تحقیق در باره ی رقیبان
- نوشتن امکانات محصول
- نوشتن مزایای محصول و تبدیل کردن امکانات به مزیت
- احساس مشتری با خرید محصول
- مشخص کردن مخاطبین
- مشخص کردن مشکلات مصرف کنندگان
- پیشنهاد فروش منحصر به فرد
- گارانتی

روش های بوجه بندی فعالیت های تبلیغاتی:
- بوجه بر مبنای انجام یک تبلیغ مشخص

- درصدی از فروش، درصدی از سود

- واحدهای محصول

- مدل هزینه و بودجه در مقایسه با رقبا

اشتباهات متداول در تبلیغات:
- تلاش برای دستیابی به هدف های کوتاه مدت و لحظه ای
- ادعایصاحبان کسب و کار مبنی بر وقوف کامل بر همه آن چه باید دانست
- ادعاهای تکراری و بی اساس
- استفاده نامناسب از رسانه های غیر نافذ و محرک
- تولید آگهی به جای طرح ریزی مبارزه تبلیغاتی
- تولید زیاد آگهی بدون توجه به بازتاب آن
- اشتباه گرفتن واکنش مخاطبان با نتایج تبلیغات

مفهوم تبلیغات و نقش آن در تجارت الکترونیک

در زبان انگلیسی واژه ‌ «Advertising» به‌معنای تبلیغات از کلمه <Advert> به‌معنای توجه کسی را جلب کردن ریشه می‌گیرد. بنابراین هدف تبلیغات جلب‌توجه مخاطب برای خریداری یک محصول یا استفاده از یک خدمت است. تبلیغات اعم از تبلیغات انجام شده در دنیای واقعی یا دنیای مجازی، نقش‌های گوناگونی در فرآیند تجارت ایفا می‌کند‌ مانند اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان (راجع به قیمت، کیفیت و ویژگی‌های کالاها و خدمات و طرز استفاده از آ‌نها)، تاثیرگذاری بر مخاطبان و مصرف‌کنندگان و اقناع آنان نسبت به مصرف کالاها و خدمات و عاملی تاثیرگذار بر فروش و کسب سود بیشتر در بازاریابی. درباره ماهیت تبلیغات و تعریف آن مطالب مختلفی از سوی محققان ارائه شده است .

در هر‌یک از تعاریف ارائه شده بر کلمات خاصی تاکید می‌شود مانند غیر‌شخصی بودن ارتباط ایجاد‌ شده از طریق تبلیغات یا عام بودن مخاطبان تبلیغ که شامل گروهی از افراد هستند، وجود سفارش‌دهنده مشخص برای تبلیغات و پرداخت هزینه در قبال تبلیغات انجام شده، اما با عنایت به این نکته که ممکن است ارائه تعریفی جامع و مانع از تبلیغات دشوار باشد، می‌توان تعریف کلی واژه تبلیغات را با عبارت زیر بیان کرد: تبلیغات عبارت است از ارتباطی غیر‌شخصی و خطاب به گروه‌های منتخب مردم که از سوی فرد یا افراد ذی‌نفع معینی به‌صورت حرفه‌ای با استفاده از وسایل و شیوه‌های گوناگون و پرداخت هزینه ایجاد می‌شود تا مخاطبان تبلیغ را به خریداری و مصرف کالای معین یا تهیه و استفاده از خدمت مورد تبلیغ ترغیب کند 

با بهره‌گیری از اینترنت و شبکه جهانی وب برای تبلیغات، انجام انواع تبلیغات متصل به شبکه امکان‌پذیر شده است. تبلیغات مزبور با استفاده از شیوه‌های مختلف انجام می‌شوند مانند استفاده از شبکه‌های تبلیغات، بازاریابی با ارسال نامه‌های الکترونیکی و نامه‌های الکترونیکی ناشناس که به‌صورت اتوماتیک با داشتن پیام تبلیغاتی برای اشخاص مختلف ارسال می‌شوند تا دریافت‌کنندگان را به خرید کالا یا خدمتی ترغیب کنند و تبلیغات بنر به‌صورت تصویر گرافیکی کوچک و معمولا مستطیل‌شکلی است که در قسمت بالای صفحات اینترنتی قرار می‌گیرد. کاربر با کلیک کردن روی آن صفحه‌ای را مشاهده می‌کند که در آن اطلاعات بیشتری درباره تبلیغ مورد‌نظر وجود دارد یا به پایگاه اینترنتی شرکتی که طراحی تبلیغ به آن مربوط می‌شود، منتقل می‌شود. این نوع تبلیغات به تبلیغات سنتی ارائه شده در نشریات شباهت دارد. بنرها دارای انواع متفاوتی هستند و مشهورترین و پرکاربردترین انواع تبلیغات در اینترنت به‌شمار می‌آیند 

تبلیغات اینترنتی از جهات مختلف اهمیت دارد. نخست اینکه انواع تبلیغاتی که به‌صورت متصل به شبکه انجام می‌شود، فارغ از مرزهای جغرافیایی و محدودیت زمانی، با صرف هزینه‌ای اندک مصرف‌کنندگان و کاربران اینترنت را به خریداری کالاها و خدمات تبلیغ‌شده ترغیب می‌کند. در مواردی انواع تبلیغات ارائه شده به‌صورت متصل به شبکه که با استفاده از خلاقیت و جنبه‌های فنی موجود در اینترنت انجام می‌شوند، حامل پیام‌های خاصی هستند که به شکل پیچیده‌ای طراحی شده‌اند تا مخاطبان تبلیغ و مصرف‌کنندگان را به خریداری و مصرف محصولات مورد‌نظر متقاعد کنند 

بنابراین از تبلیغات به‌عنوان عاملی تاثیرگذار بر فروش و کسب سود استفاده می‌کنند. علاوه برآن، ارسال نامه‌های الکترونیکی ناشناس برای استفاده‌های تبلیغاتی نیز به علت طرح موضوعاتی مانند عدم‌رضایت دریافت‌کننده و ورود به حریم‌خصوصی مصرف‌کنندگان اهمیت یافته و در کشورهای مختلف در این زمینه قوانین بازدارنده خاصی تصویب شده است . 


منبع  فرصت امروز

اصول افزایش فروش

همان طوری که در پست قبل ذکر شد، برای شروع تجارت الکترونیک، طراحی یک وب سایت ضروری است. وب سایت می بایست بازتابی از شما و کسب و کارتان داشته باشد. درست کردن یک وب سایت حرفه ای که برای فروش طراحی شده می تواند مقدار زیادی از وقت شما را بگیرد و تلاش زیادی را نیز می طلبد اما با سپردن این کار به افراد حرفه ای می توانید در زمان خود صرفه جویی کرده و بازدهی کارتان را افزایش دهید.

در زیر 10 اصل که برای طراحی وب سایت هایی که با هدف تبدیل شدن به بستر فروش طراحی می شوند ذکر شده است.

1- شما باید وب سایتی داشته باشید که کاملاً حرفه ای به نظر بیاید. وب سایت مهمترین ابزاری است که شما برای فروش در اینترنت در اختیار دارید. احساس اولیه ای که شما در بازدید کنندگان خود به وجود می آورید می تواند تعیین کند که آنها از شما خرید خواهند کرد یا نه! یک وب سایت حرفه ای باید پیش از هر چیز برای مشتری جذاب، خوش آیند و سازمان یافته باشد، گشت و گذار در آن آسان باشد و سریعاً بارگذاری شود.

2- شما باید در طراحی وب سایت خود توجه ویژه ای به رتبه بندی بالا در موتورهای جستجو با استفاده از متا تگ ها  داشته باشید. کلید واژه ها، عناوین صفحات، تصاویر، مطالب و طراحی ظاهری مهمترین عواملی هستند که در رتبه بندی وب سایت شما موثر خواهند بود. 

3- شما باید از نوشته هایی تاثیر گذار استفاده کنید. کلماتی که محتوای علمی و فنی سایت شما را تشکیل می دهند اساس کسب و کار شما خواهند بود. بسیاری از عدم موفقیت ها در کسب و کارهای اینترنتی ناشی از استفاده از محتوایی غیر کاربردی و موثر است. توجه به این موضوع در مورد نامه های اداری و تبلیغات نیز حائز اهمیت است. به هر حال کلماتی که محتوای سایت شما را تشکیل می دهند نقش مهمی درموفقیت شما خواهند داشت.

4- ترافیک سایت خود را بالا ببرید. برای اینکه ترافیک وب سایت شما همیشه در یک سیر منظم و رو به رشد حرکت کند باید زمینه ای را به وجود آورید که اولاً افراد برای بازدید به آن مراجعه نمایند و ثانیاً برای دفعات بعدی دلیلی برای سر زدن دوباره به وب سایت شما داشته باشند. شما باید برای بازدید کنندگان خود مطالب تازه ای آماده کنید. تبلیغات در صفحه اول گوگل می تواند روشی موثر برای بالا بردن ترافیک سایت شما باشد.  

5- بخش های آموزشی رایگان راه اندازی کنید. وب سایت شما جایگاهی برای برقراری تعامل دوطرفه بین کالا ها و خدمات شما با بازدیدکنندگان است. شما باید بازدیدکننده های خود را با ترفندهای مختلف قانع کنید که در هر صورت به کالایا خدمات شما نیازمند هستند. این کار می تواند در خلال ارائه مقالات، آموزش ها، کتابهای الکترونیکی رایگان و یا دوره های آموزشی خودکار آنلاین صورت پذیرد.

6- گواهی نامه های اعتباری خود را به مشتریانتان نشان دهید و به آنها یاد آوری کنید. شما باید اعتماد بازدیدکنندگان را به دست آورید. همچنین با نشان دادن رضایت مندی های سایر مشتریان می توانید اطمینان خاطر آنها را نسبت به خود و تولیدات تان جلب نمایید. برای این کار می توانید صفحه ای را در سایت خود به معرفی این تاییدیه های  و رضایت نامه ها اختصاص دهید و یا با استفاده از یک اسکریپت به صورت چرخشی آنها را در صفحه اصلی خود معرفی نمایید. پس فراموش نکنید که از مشتریان خود بخواهید در صورت رضایت مندی از شما فرم های خاصی را برای شما پر کنند. 

7- اجازه بدهید تا بازدیدکنندگان کاملاً نسبت به شما شناخت پیدا کنند. اطلاعات کاملی از شرکت خود به همراه آدرس، شماره تلفن، نشانی پست الکترونیکی خود را نیز برای درخواست اطلاعات یا پشتیبانی در اختیار آنها قرار دهید.

8- به بازدیدکنندگان سایت خود اطلاعات کاملی در مورد حریم شخصی اطلاعات انها در سایت خود توضیح دهید. برای این کار می توانید صفحه ای را طراحی کنید و در مورد مصارفی که از اطلاعات شخصی آنها که در اختیار شما قرار داده اند به مردم توضیح دهید.

9- نمونه کار یا نمونه آزمایشی کالای خود را تهیه کنید. به عنوان نمونه اگر شما ارائه دهنده خدمات بهینه سازی موتورهای جستجو گر هستید. یک تحلیلگر رایگان متا تگ برای وب سایت خود تهیه کنید. این کار نه تنها باعث افزایش فروش شما می شود بلکه باعث بالا رفتن ترافیک سایت شما نیز خواهد شد. مثال دیگر از این دست شرکتی بود که نرم افزار های تولید کتاب الکترونیکی طراحی می کرد و این اجازه را به بازدیدکننده می داد که نسخه آزمایشی این نرم افزار را دانلود کند و حداکثر با ظرفیت 2 صفحه بوسیله آن کتاب الکترونیکی طراحی کند. 

10- ریسک را کاهش دهید.  برای افزایش بیشتر فروش سایت شما باید ریسک مشتری را نسبت به خرید کالای شما با ارائه ضمانت نامه کاهش دهید. ضمانت شما در قبال کالاهایتان می تواند مشتریان با لفعل کالا ها و خدمات شما را افزایش دهد.

طراحی یک سایت حرفه ای عامل مهمی در کسب موفقیت می باشد. بنابراین باید روی این کار وقت بگذارید و مطمئن شوید که به دنبال چه چیزی هستید. اگر شما مطمئن نیستید که توانایی راه اندازی وب سایتی کامل برای بدست آوردن موفقیت در کسب و کارخود هستید این کار را به افراد ماهر در این زمینه بسپارید چرا که موفقیت شما در گرو آن خواهد بود.

گام اول در ورود به بازار تجارت الکترونیک

اگر بخواهیم مراحل انجام عملیات ورود به بازار کسب و کار و تجارت هوشمند و یا به عبارت دیگر تجارت الکترونیک را به عنوان یک استراتژی کسب و کار تعریف کرده و ماموریت و چشم اندازها و به طور کلی  چرخه و گردش کاری را بر نامه ریزی و پیاده سازی نمائیم، بدون شک نیازمند یک وب سایت متناسب با فعالیت خود هستیم. داشتن یک وب سایت مناسب و خوب مانند داشتن یک مغازه در محیط متناسب با آن فعالیت می باشد تصور کنید که بخواهیم در طبقه چهارم یک پاساژ مغازه تعویض روغن برای تعویض روغن کامیون بزنیم و دایر کنیم و یا در بازار آهنگران بخواهیم فروشگاه صوتی تصویری مدرن ایجاد کنیم پس تعیین اهداف و نیاز های شما از داشتن یک وب سایت متناسب با نوع فعالیت و استفاده بهینه از آن از الزامات اساسی است. دنیای تجارت الکترونیک دنیایی رو به رشد و ترقی تجاری روز دنیا می باشد و در کلان جهانی هیچ کاهش شاخصی در آن مشاهده نگردیده است. بنابراین در ابتدای راه تجارت الکترونیک نیازمند سایتی مناسب هستیم که توسط شرکتی معتبر و به صورت واکنش گرا طراحی شده باشد.